Effektiv markedsføring: Fokuser på de rette kundene
Massemarkedsføring fungerer ikke. Gjør dette i stedet:
Et raskt spørsmål: Hvem er din ideelle kunde?
Mange bedriftseiere svarer noe i retning av: "Alle med en puls og penger til å betale meg."
To problemer med det:
Det snevrer ikke inn målgruppen nok.
Det fungerer bare hvis du har et ubegrenset markedsføringsbudsjett.
Hvis du prøver å nå alle som passer denne beskrivelsen, trenger du hundrevis av millioner kroner for markedsføring. Men hva hvis du har et markedsføringsbudsjett som er langt mindre? Denne artikkelen er for deg!
Hvorfor massemarkedsføring ikke fungerer
Vi har alle vokst opp med massemarkedsføring fra selskaper som Coca Cola, McDonald's og Apple. De er overalt. Men når vi starter våre egne selskaper, skjønner vi raskt at vi ikke har budsjettet til å mette markedet med vår melding.
Massemarkedsføring fungerer bare hvis du er en milliardbedrift. Og ingen av disse store merkevarene startet med massemarkedsføring. De begynte med én ting: et Rock Solid Offer (RSO) – et tilbud som treffer de perfekte kundene rett i hjertet.
Dynamittmarkedsføring med ditt RSO
En godt utformet RSO fungerer som dynamitt i markedet. Når du får det foran de rette kundene, vil ikke bare de ideelle kundene bli tiltrukket, men også de som vurderer eller leker med ideen. Det er som å fiske med dynamitt – du får alle fiskene.
I neste innlegg skal vi snakke om hvordan du setter sammen et RSO for din bedrift.